Ruutu10 - Improteater, komöödia, töötoad
  • Avaleht
  • Telli meid
  • Etendused
    • TALLINN
    • TARTU
  • TÖÖTOAD
  • KALENDER
  • Blogi
  • Meist
    • Inimesed
    • Ajalugu
    • Improstuudio
  • Võta ühendust

Tee stseeni alguses õigeid valikuid ehk tugev “Jah-Ja”

11/22/2018

2 Comments

 
Viisin läbi Ruutu10 moodulõppe “Sissejuhatus improsse” kolmandat tundi. Õpilased on eelnevates tundides selgeks õppinud partneri ideede vastu võtmise ja toetamise ning objektitöö põhimõtted. Nüüd jõudsid nad improviseeritud stseenideni.
Picture
Ruutu10 Meistrite liiga, 14.10.2018.
Foto: Mona Õispuu

Alustasime stseenide esitamist klassikalise “kolme repliigi” harjutusega. Selle käigus ütlevad improviseerijad stseeni esimesed kolm lauset, mispeale see katkestatakse. Põhimõtteliselt harjutame stseenide alustamist.

A: Ma ei leidnud taksot.
B: Üldse ei viitsi koju kõndida.
A: Täna on nagu eriti külm ilm.


Jälgisin harjutust ja jäin mõttesse. See on normaalne, et algajate stseenid ei ole kohe alguses head. Peab veidi harjutama ja küll need siis paremaks lähevad. Segadust minus tekitas aga see, et nad justkui ei teinud midagi valesti. Nad võtsid infot vastu ja lisasid sinna midagi uut. Keegi ei eitanud partneri pakkumisi. Kui nad kõike õigesti tegid, siis miks olid stseeni algused nõrgad?

Mõtisklesin sel teemal paar nädalat. Tutvusin taas erialase kirjandusega. Improviseerisin stseenialguseid ja jälgisin, kuidas teised neid teevad. Jõudsin järelduseni, et on olemas tugev “Jah-Ja” ning nõrk “Jah-Ja”. “Jah-Ja” on impro põhimõte, kus partneri idee võetakse vastu (“Jah”) ja lisatakse sinna midagi juurde (“Ja”).
Nõrk “Jah-Ja” annab stseeni vähe uut infot.
Tugev “Jah-Ja” annab stseeni palju uut infot.
Olgu mainitud, et järgnevad juhtnöörid kehtivad eelkõige orgaanilistes stseenides. Koomilisest ideest (premise) lähtuvas impros järgitakse veidi teistsuguseid reegleid.

Kui alustame stseeni, siis me ei tea midagi karakterite, asukoha ega toimuva kohta. Seda kõike alles avastame. Mõned repliigid ja tegevused lisavad rohkem ja tugevamat infot kui teised. Kui tahame teha häid stseene, siis peame oskama lisada tugevat infot.

“Kolme repliigi” harjutuse struktuur

Järgnev "kolme repliigi" harjutuse struktuur treenib teid mõtlema viisil, mis aitab teil anda tugevaid repliike. See teeb teie stseenidest raketid, mis läbistavad loomingulisuse sfääri.

A: Suvaline repliik.
B: Ütleb, kuidas A sõnad teda emotsionaalselt mõjutavad ning põhjendab oma tunnet.
A: Täiendav info B repliigi kohta.

A võib alustada suvalise repliigiga sellepärast, et B teeb selle tähtsaks. Ta reageerib sellele emotsionaalselt ja annab põhjenduse. Tänu sellele joonistub välja ka nende suhe. A lisab selle peale täiendavat infot.

Näiteks:
A: Ma ei saa sinuga välja tulla.
B: See teeb mind kurvaks, sest sa meeldid mulle.
A: Ma tean. Sa isegi jätsid oma eelmise tüdruku minu pärast maha.


Struktuuri teises versioonis annavad nii A kui B repliike edasi emotsiooniga ega ütle neid välja.

Näiteks:
A: (Kurvalt) Ma ei saa sinuga välja tulla.
B: (Kurvalt) Aga sa meeldid mulle.

A: (Kurvalt) Ma tean. Sa isegi jätsid oma eelmise tüdruku minu pärast maha.

Kolmas repliik on selles harjutuses kõige raskem. Võid mõelda selle peale nõnda:
  • Kuidas see väljendub?
  • Miks see nii on?
  • Mis on selle jaoks ohverdatud?
  • Mis selle tagajärjel juhtub?
  • Miks see on oluline?
  • ​Miks see juhtus?

Meie näitestseeni puhul võime küsida ja vastata nii:
  • Kuidas see tema käitumises väljendub, et ma meeldin talle?
    Tal on kodus kõik kohad minu pilte täis.
  • Miks ma talle meeldin?
    Sest ma olen ainuke inimene, kes temaga on rääkinud.
  • Mida ta on ohverdanud, et näidata mulle meeldimist?
    Ta jättis oma eelmise tüdruku minu pärast maha.
  • Mis selle tagajärjel juhtub, et ma meeldin talle, aga ei lähe temaga välja?
    Ta tuleb segama minu teisi kohtinguid.
    ​

Mõned sagedased “nõrga Jah-Ja” variandid

1. B ei reageeri emotsionaalselt mitte karakter A repliigile, vaid millelegi muule​.

Näiteks:
Nõrk “Jah-Ja”

A: (Üleolevalt) Su jalanõud on mustad.
B: See teeb mind kurvaks, sest ma astusin pori sisse.

Selles näites ei ole B mõjutatud A repliigist, vaid sellest, et ta on pori sisse astunud. Teda peab kurvaks muutma see, et karakter A näeb tema musti jalanõusid.

Tugev “Jah-Ja”

A: (Üleolevalt) Su jalanõud on mustad.
B: (Vihaselt) Nagu sina oleksid täiuslik.
Tugev “Jah-Ja”

A: (Üleolevalt) Su jalanõud on mustad.
B: (Kurvalt) Sa märkasid.
2. Kolmandas repliigis pakutakse tegevust.

Näiteks:
A: (Üleolevalt) Su jalanõud on mustad
B: (Kurvalt) Sa märkasid.
A: (Rõõmsalt) Peseme nad puhtaks


Tegevuse pakkumine ei lisa tugevat infot, mille järgi stseeni alguses januneme.

3. Kolmas repliik piirdub ainult kommentaariga

Näiteks:
Nõrk “Jah-Ja”

A: (Üleolevalt) Su jalanõud on mustad.
B: (Kurvalt) Sa märkasid.
A: (Elevil) Ei vea sul.
Nõrk “Jah-Ja”

A: (Üleolevalt) Su jalanõud on mustad.
B: (Kurvalt) Sa märkasid.
A: (Kurvalt) Jap. Mul on ka jalanõud mustad.
Nõrk “Jah-Ja”

A: (Üleolevalt) Su jalanõud on mustad.
B: (Kurvalt) Sa märkasid.
A: (Pahaselt) Raske mitte märgata

Ära piirdu ainult selle kommentaariga. Lisa sinna infot juurde ja saad sellest nõrgast repliigist teha tugeva.
Tugev “Jah-Ja”

A: (Üleolevalt) Su jalanõud on mustad
B: (Kurvalt) Sa märkasid.
A: (Elevil) Ei vea sul. Kui ema teada saab, et sa mustade jalanõudega elutoas oled, siis saad arvuti keelu.

Selle saab tegelikult veel tugevamaks teha. Hetkel see repliik räägib inimesest, keda stseenis ei ole.

Pigem anda kolmas repliik nõnda, et sina oledki nö “ema”.
A: (Pahaselt) Ei vea sul. Käid minu majas mustade jalanõudega ja arvad, et midagi ei juhtu.
Tugev “Jah-Ja”

A: (Üleolevalt) Su jalanõud on mustad.
B: (Kurvalt) Sa märkasid.
A: (Kurvalt) Jap. Mul on ka jalanõud mustad. Tulin täna kooli üle põllumaa.
Tugev “Jah-Ja”

A: (Üleolevalt) Su jalanõud on mustad.
B: (Kurvalt) Sa märkasid.
A: (Pahaselt) Raske mitte märgata. Kogu elutuba on mulda täis.
4. Kolmas repliik on küsimus

Näiteks:
Nõrk “Jah-Ja”

A: (Üleolevalt) Su jalanõud on mustad.
B: (Kurvalt) Sa märkasid.
A: (Uudishimulikult) Kuidas need mustaks said?

Et seda tugevaks teha, siis pigem anna oma küsimusele ise vastus
Tugev “Jah-Ja”

A: (Üleolevalt) Su jalanõud on mustad
B: (Kurvalt) Sa märkasid.
A: (Üleolevalt) Ei pannud tähele jah, et koer oli trepi ette koogikese lasknud?

Kuigi see on ikka küsimus, siis tegu on küsimusega, mis annab infot. Kui partner on hea improviseerija, siis ta võtab selle variandi vastu neljandas repliigis ja lisab infot juurde.
Halb neljas repliik

A: (Üleolevalt) Su jalanõud on mustad.
B: (Kurvalt) Sa märkasid.
A: (Üleolevalt) Ei pannud tähele jah, et koer oli trepi ette koogikese lasknud?
B: (Pahaselt) Ei, ma tulin täna kooli üle porise põllu.

See on halvem/nõrgem variant, sest see tühistab ära partneri eelmise pakkumise. Sama hästi võiks tema repliik olemata olla.
Hea neljas repliik

A: (Üleolevalt) Su jalanõud on mustad.
B: (Kurvalt) Sa märkasid.
A: (Üleolevalt) Ei pannud tähele jah, et koer oli trepi ette koogikese lasknud?
B: (Kurvalt) Jaah... Ma mõtlesin, kas mul ikka kodutöö on tehtud ja ei pannud üldse tähele.
5. Kolmas repliik on teadaolev fakt

Näiteks:
Nõrk “Jah-Ja”

A: (Üleolevalt) Su jalanõud on mustad.
B: (Kurvalt) Sa märkasid.
A: (Üleolevalt) Jah, ma märkasin, sest ma vaatasin sinu jalanõusid, mis sul jalas on.

Me saime juba stseeni käitumise järgi aru, et sa vaatasid ta jalanõusid ja teame, et need jalanõud on tal jalas.
Nõrk “Jah-Ja”

A: (Hirmunult) Mitu küpsist järgi on?
B: (Hirmunult) Ainult üks!
A: (Hirmunult) Siis on kõik teised küpsised ära söödud.

Kokkuvõte

See võib tunduda nüüd nagu keeruline harjutus ja seda ta ongi. Ma usun seda, et harjutamine teeb meistriks, aga õigesti harjutamine teeb meistriks kiiremini. Nõrk “Jah-Ja” on küll lihtne käik, mida teha, aga stseeni alguses, kus oleme infopuuduses, on see nõrk valik.

Lõpetuseks jätan teile mõtte Robert McKee raamatust “Dialogue”:
"Piirangud, distsipliin ning limiteerimine inspireerivad erakordset loomingulist saavutust. Vastandiks olev piiritlemata vabadus lõppeb tavaliselt laialivalgumisega. Valides lihtsa ning distsiplineerimata raja, mis rakendab sinu annet vähesel määral, piirduvad tulemused labasusega. Valides aga tehnika, mis on vaevarikas ja nõuab meisterlikku valdamist, kasvatad musklit, mille abil murdumispunktini pingutatud fantaasia plahvatab."


Naer vabastab!
Martin
Tule pühapäeval vaatama, kuidas meie improviseerijad "Jah-Ja" kasutusega hakkama saavad.
2 Comments
Elo
2/18/2019 01:26:22 pm

Aitäh, Martin!!!

Väga head nõuanded ja õpetussõnad.

Ja just, et näidete vormis - nii saab aru ka ikka millest jutt. :-) :-)

Reply
Martin
2/18/2019 02:19:30 pm

Mul on väga hea meel lugeda, et sulle meeldib :)

Head!
Martin

Reply



Leave a Reply.

    ​kategooriad

    All
    Ajalugu
    Hea Teada
    Impro Eraelus
    Impro Laval
    Impro Prooviruumis

    Arhiiv

    December 2020
    October 2020
    September 2020
    August 2020
    May 2020
    April 2020
    March 2020
    February 2020
    January 2020
    December 2019
    November 2019
    October 2019
    September 2019
    June 2019
    May 2019
    April 2019
    March 2019
    February 2019
    January 2019
    December 2018
    November 2018
    October 2018
    September 2018
    August 2018
    May 2018
    April 2018
    March 2018
    November 2017
    August 2017
    June 2017
    January 2017
    October 2016

    RSS Feed

Ühine meie uudiskirjaga!

    Siis ei pea sa sõrmegi liigutama ja info meie tegemistest laekub iseenesest sinu postkasti!
Liitun

E-mail

info@ruutu10.ee

AADRESS

Kotka 26a, Tallinn
  • Avaleht
  • Telli meid
  • Etendused
    • TALLINN
    • TARTU
  • TÖÖTOAD
  • KALENDER
  • Blogi
  • Meist
    • Inimesed
    • Ajalugu
    • Improstuudio
  • Võta ühendust