Viisin läbi Ruutu10 moodulõppe “Sissejuhatus improsse” kolmandat tundi. Õpilased on eelnevates tundides selgeks õppinud partneri ideede vastu võtmise ja toetamise ning objektitöö põhimõtted. Nüüd jõudsid nad improviseeritud stseenideni. Ruutu10 Meistrite liiga, 14.10.2018. Foto: Mona Õispuu Alustasime stseenide esitamist klassikalise “kolme repliigi” harjutusega. Selle käigus ütlevad improviseerijad stseeni esimesed kolm lauset, mispeale see katkestatakse. Põhimõtteliselt harjutame stseenide alustamist. A: Ma ei leidnud taksot. B: Üldse ei viitsi koju kõndida. A: Täna on nagu eriti külm ilm. Jälgisin harjutust ja jäin mõttesse. See on normaalne, et algajate stseenid ei ole kohe alguses head. Peab veidi harjutama ja küll need siis paremaks lähevad. Segadust minus tekitas aga see, et nad justkui ei teinud midagi valesti. Nad võtsid infot vastu ja lisasid sinna midagi uut. Keegi ei eitanud partneri pakkumisi. Kui nad kõike õigesti tegid, siis miks olid stseeni algused nõrgad? Mõtisklesin sel teemal paar nädalat. Tutvusin taas erialase kirjandusega. Improviseerisin stseenialguseid ja jälgisin, kuidas teised neid teevad. Jõudsin järelduseni, et on olemas tugev “Jah-Ja” ning nõrk “Jah-Ja”. “Jah-Ja” on impro põhimõte, kus partneri idee võetakse vastu (“Jah”) ja lisatakse sinna midagi juurde (“Ja”). Nõrk “Jah-Ja” annab stseeni vähe uut infot. Olgu mainitud, et järgnevad juhtnöörid kehtivad eelkõige orgaanilistes stseenides. Koomilisest ideest (premise) lähtuvas impros järgitakse veidi teistsuguseid reegleid. Kui alustame stseeni, siis me ei tea midagi karakterite, asukoha ega toimuva kohta. Seda kõike alles avastame. Mõned repliigid ja tegevused lisavad rohkem ja tugevamat infot kui teised. Kui tahame teha häid stseene, siis peame oskama lisada tugevat infot. “Kolme repliigi” harjutuse struktuurJärgnev "kolme repliigi" harjutuse struktuur treenib teid mõtlema viisil, mis aitab teil anda tugevaid repliike. See teeb teie stseenidest raketid, mis läbistavad loomingulisuse sfääri. A: Suvaline repliik. B: Ütleb, kuidas A sõnad teda emotsionaalselt mõjutavad ning põhjendab oma tunnet. A: Täiendav info B repliigi kohta. A võib alustada suvalise repliigiga sellepärast, et B teeb selle tähtsaks. Ta reageerib sellele emotsionaalselt ja annab põhjenduse. Tänu sellele joonistub välja ka nende suhe. A lisab selle peale täiendavat infot. Näiteks: A: Ma ei saa sinuga välja tulla. B: See teeb mind kurvaks, sest sa meeldid mulle. A: Ma tean. Sa isegi jätsid oma eelmise tüdruku minu pärast maha. Struktuuri teises versioonis annavad nii A kui B repliike edasi emotsiooniga ega ütle neid välja. Näiteks: A: (Kurvalt) Ma ei saa sinuga välja tulla. B: (Kurvalt) Aga sa meeldid mulle. A: (Kurvalt) Ma tean. Sa isegi jätsid oma eelmise tüdruku minu pärast maha. Kolmas repliik on selles harjutuses kõige raskem. Võid mõelda selle peale nõnda:
Mõned sagedased “nõrga Jah-Ja” variandid1. B ei reageeri emotsionaalselt mitte karakter A repliigile, vaid millelegi muule. Näiteks:
2. Kolmandas repliigis pakutakse tegevust. Näiteks: A: (Üleolevalt) Su jalanõud on mustad B: (Kurvalt) Sa märkasid. A: (Rõõmsalt) Peseme nad puhtaks Tegevuse pakkumine ei lisa tugevat infot, mille järgi stseeni alguses januneme. 3. Kolmas repliik piirdub ainult kommentaariga Näiteks:
Ära piirdu ainult selle kommentaariga. Lisa sinna infot juurde ja saad sellest nõrgast repliigist teha tugeva.
4. Kolmas repliik on küsimus Näiteks:
5. Kolmas repliik on teadaolev fakt Näiteks:
KokkuvõteSee võib tunduda nüüd nagu keeruline harjutus ja seda ta ongi. Ma usun seda, et harjutamine teeb meistriks, aga õigesti harjutamine teeb meistriks kiiremini. Nõrk “Jah-Ja” on küll lihtne käik, mida teha, aga stseeni alguses, kus oleme infopuuduses, on see nõrk valik.
Lõpetuseks jätan teile mõtte Robert McKee raamatust “Dialogue”: "Piirangud, distsipliin ning limiteerimine inspireerivad erakordset loomingulist saavutust. Vastandiks olev piiritlemata vabadus lõppeb tavaliselt laialivalgumisega. Valides lihtsa ning distsiplineerimata raja, mis rakendab sinu annet vähesel määral, piirduvad tulemused labasusega. Valides aga tehnika, mis on vaevarikas ja nõuab meisterlikku valdamist, kasvatad musklit, mille abil murdumispunktini pingutatud fantaasia plahvatab." Naer vabastab! Martin
2 Comments
Elo
2/18/2019 01:26:22 pm
Aitäh, Martin!!!
Reply
Martin
2/18/2019 02:19:30 pm
Mul on väga hea meel lugeda, et sulle meeldib :)
Reply
Leave a Reply. |
kategooriad
All
Arhiiv
December 2020
|