Autor: Rauno Meronen Aastal 2018 istusin teisel pool lauda ühe Tallinna kooli huvijuhist. Läbirääkimisel oli esinemine keelenädala raames korraldataval “comedy night” sündmusel. “Olete te üldse naljakad? Me ei taha mingeid labasusi. Millist komöödiat te üldse teete?” uuris ülekuulaja. Andsin vastused ning mainisin improkomöödiat, mille peale huvijuht alustas: “Aastaid tagasi käisid meil ühed poisid ka improkomöödiat tegemas. Päris naljakas etteaste oli, aga nad läksid Ameerikasse.” Ma küsisin: “Kas nad olid Improkraatiast?” “Jah, kas sa tead neid?” päris huvijuht. Eratellimus. 25.08.2018. 2014. aasta suveni tegutses Ruutu10 Improkraatia nime all ning eelmainitud koolis esinesime “Poisid Chicagosse” kampaania raames. Ainuke info huvijuhil meie kohta oli, et me oleme Improkraatiaga teel Ameerikasse. Tal polnud aimugi, et me tulime tagasi ja tegutseme Ruutu10 nime all. Ruutu10 rebrandingU meistriklass ehk kuidas kaotada kõik oma fännid nagu Houdini Me lahkusime eestlaste teadvusest Improkraatiana ning tulime tagasi tundmatu Ruutu10-na. See kõlab nagu lugu Edmond Dantèsist, kes rebiti lähedaste seast ning naases krahv Monte Cristona. Kogu kättemaksu ja reetmise osa siiski meid ei puuduta. Nüüd kui järele mõelda, siis see lugu ei sobigi nii hästi. See on pigem nagu Odüsseia… ei, unustage see lõik, nagu meie unustasime mainida, et me nime muudame. Et teavitada kõiki muudatustest, astusime järgmised sammud: 1. Alustuseks lõime uue Facebooki konto. 2. Me vahetasime ära Improkraatia lehe bänneri ja profiilipildi. Need suunasid inimesi uuele lehele. Hooaja esimene päev algas teadaandega, et me vahetasime nime ning jagame informatsiooni uue konto alt. 3. Teine postitus, mis kajastas nimevahetust, tuli umbes neli kuud hiljem ning see jäi ka viimaseks. Improkraatia konto alt jagasime veel Ruutu10 sündmuseid, kuid erilist teavituskampaaniat me ei teinud. ÕppetunnidMeie loogika oli, et mida kiiremini nimevahetus toimub, seda vähem segadust tekib. Reaalsus oli vastupidine. Hea näite, kuidas asjad käivad, toob Elioni muutumine Teliaks või Statoili Circle K-ks. Nimevahetusele eelnes pikk teavitustöö. Kui on plaanis muuta oma nime, siis ärge varjake seda. Teavitage, tehke postitusi, pilte, videosid, kirjutage, miks te nime vahetate, mida see endaga kaasa toob, mis väärtuseid te esindama hakkate. Kuna meil puudus igasugune arusaam turundusest, siis meil puudusid kanalid, millega hoida kontakti inimestega, kes meie vastu huvi tundsid. Improkraatia ajal loodud suhted klientidega lõppesid teenuse pakkumisega. Me ei töötanud selle nimel, et luua jätkuvat suhet. Meie Facebooki konto oli passiivne. Et seda vältida, ehitage üles kanal, kus te saate fännidega kontakti hoida. Valikuid on palju (Instagram, Facebook, Twitter, e-mail jne). Leia enda jaoks parim. Inimesed ei suuda nii palju informatsiooni vastu võtta, kui seda pakutakse. Me pole enam nii naiivsed, et püüda kõiki kõnetada. Seetõttu soovime luua kvaliteetset suhet nendega, kellele suudame kasu tuua. Sellele huvijuhile artikli algusest mainisin, et me olemegi endine Improkraatia. Jää sulas ning esinemine sai kinnitatud. Ruutu10 brändiga alustasime uuesti nullist ning tänaseks päevaks oleme kunagisest Improkraatiast fännilehe jälgijate arvuga mööda läinud. Siiski tänaseni kohtame inimesi, kes kiidavad Improkraatiat ja küsivad, miks me lõpetasime. Meie vastame, et ei lõpetanud, vaid jätkasime salaja. Mõtete sõnastamine tekstina kulutab energiat ning kuigi me keelame Raunot, siis ta ikka topib näppe elektripistikusse. Kui sa soovid, et Rauno saaks oma jõu sarnaselt teistele imetajatele, toidu näol, siis võid kaaluda annetamist Ruutu10 blogikirjutajate fondi. Oleme sulle igavesti tänulikud!
1 Comment
Autor: Martin Junna Aastate jooksul on mul olnud palju teooriaid, kuidas teha head improstseeni. Kohtasin ka palju reegleid, mis peaksid aitama seda saavutada. Nendega kaasnes väide “erandeid ikka leidub”. Mis siis, kui tegu ei ole eranditega, vaid äkki väära teooriaga? Võrreldes teiste kunstivormidega, on impro üsna uus ja alles leiab õigeid lähenemisi. Printsiibid, mida 20 aastat tagasi järgiti, on jäänud aja hammasrataste vahele. Ruutu10 Eesti otsib improstaari. 16.11.2019. Foto: Mona Õispuu. Mõni nädal tagasi tundsin, et leidsin teooria, kuidas teha häid improstseene. See teooria tekkis, vaadates verivärskeid improõpilasi, kel esinevad kõik vead, mida seostame halbade stseenidega:
Lühidalt - nad rikuvad improreegleid, mida oleme aastatega õppinud järgima ja ülistama. Neid reegleid on raske järgida ja nad ajavad meid segadusse. Meie sisemine kriitik ei luba ideid teha, sest ta teab, et need ei tee stseeni paremaks. Näiteks stseenis ei ole platvorm paigas. Küsime endalt “kes me oleme?” :
Tajume, et ükski variantidest ei sobi. Tegelik probleem ei peitugi vastuses, vaid hoopis küsimuses. Põhjus, miks me ei suuda stseeni päästvat vastust mõelda, on sellepärast, et küsime valet küsimust. Minu esimene ahhaa-moment tekkiski, kui vaatasin järgmist õpilaste stseeni: A: Korista tuba ära. B: Ei, see on sinu tuba. A: Aga ma maksan sulle. B: Sa maksad liiga vähe. Vanasti oleksin seda juhendanud nii: “Ärme vaidle, nõustume. Raske oli kaasa elada, sest me ei teadnud, kes te olete ja kus te olete.” Kuid siis mõtisklesin endamisi: ma suudan defineerida, kes nad on ja kus nad on, aga stseen sellest paremaks ei lähe. Samuti suudan põhjendada, miks peaks toa ära koristama, aga seegi seda ei paranda. Õnneks on hea stseeni tegemine palju lihtsam. Selleks, et teha erakordset improstseeni, pead:
Kui järgid seda, siis tuleb vapustav stseen, hoolimata, mis ”improreeglit” rikud. Võid küsida küsimusi, võid rääkida ebamääraselt, sa ei pea midagi põhjendama ega defineerima, aga stseen on publikule ja improviseerijatele haarav ja meelelahutuslik. Nii lihtne see ongi. Ei usu? Jagan teiega näiteid, mis proovides juhtus, ja selgitan, kuidas neid tööle panna. Näide 1 A: Korista tuba ära. B: Ei, see on sinu tuba. A: Aga ma maksan sulle. B: Sa maksad liiga vähe. Olen näinud seda stseeni sadu kordi. See ei ole halb sellepärast, et nad vaidlevad või sellepärast, et me ei tea platvormi ega sellepärast, et nad ei nõustu. See stseen ei tööta, sest neil puudub emotsioon. Ütleme, et mõlemad on vihased. Iga kord, kui nad oma seisukohta kaitsevad, siis lähevad nad järjest emotsionaalsemaks. Nad leiavad uusi põhjusi, argumente, tegevusi, et veenda stseenipartnerit. Näide 2 A ja B söövad jäätist. A pillab jäätise maha ja hakkab nutma, siis ta võtab B jäätise ära, B on pahane. B: Miks sa endale uut ei osta? A: Ema ei andnud raha. B: Tead, ta tegelikult pole sinu ema. Selles stseenis on küll emotsioon, aga vahetatakse korduvalt teemat. Algul sööme jäätist, siis pillame maha, siis varastame teiselt jäätise, siis saame teada, et ema polegi tegelikult õige ema. Peame jääma ühe teema juurde ja kõrgendame seda. Näiteks keskendume detailile, kus pillatakse jäätis maha ja ollakse kurb. Oleme veel kurvemad. Tunneme jäätise kaotust. Proovime seda veel lakkuda, vähemalt osa, mis ei ole mustaks saanud. Ütleme jäätisele viimaseid sõnu, meenutame meeldivaid aegu ja korraldame Väikesele Tomile matused. Näide 4 A: Lähme maale. B: Davai. Istuvad autosse. A: Mina juhin. Kihutame. Sõitsime vastu puud. Auto läks põlema. B: Näe, seal põleb ka lammas. Selles näites on probleemiks see, et ei jääda esimese idee juurde ega reageerita emotsionaalselt. Jääb mulje nagu oleks stseeni sisu asendatud sündmuste loeteluga. Pigem võiks see stseen välja näha nõnda: A: Lähme maale B: (reageerib entusiastlikult) Issand jumal. JAAAH! Mul on nii kopp ees linna haisust, sellest stressist. A: (võtab ka entusiastliku emotsiooni) Täpselt, maal on mõnsa. Looduse värske lõhn, vaikus ja linnulaul... Nad lisavad detaile, kui mõnus maal on ja lähevad järjest entusiastlikumaks. Saame liikuda stseenis ka tegevuse juurde: nad pakivad asju, mida maale võtavad ja jätavad maha esemeid, mis meenutavad neile linna või tööd. See on improstseeni süda, A ja O, yin ja yang. Kui see pole täidetud, siis head stseeni ei tule. Põhimõtteliselt väidan, et iga improreegel, mida kuulnud oled:
Kõige ägedam on see, et iga stseeni saab hästi mängida olenemata sellest, kuidas see algab. Nüüd saad harjutada ja treenida õigeid “lihased”, mitte suunata energiat ebaolulistele improreeglitele. |
kategooriad
All
Arhiiv
December 2020
|