Ruutu10 - Improteater, komöödia, töötoad
  • Avaleht
  • Telli meid
  • RUUTU10 IMPROFESTIVAL
  • Etendused
    • TALLINN
    • TARTU
  • TÖÖTOAD
  • KALENDER
  • Blogi
  • Meist
    • Inimesed
    • Ajalugu
    • Improstuudio
  • Võta ühendust

Tee stseeni alguses õigeid valikuid ehk tugev “Jah-Ja”

11/22/2018

2 Comments

 
Viisin läbi Ruutu10 moodulõppe “Sissejuhatus improsse” kolmandat tundi. Õpilased on eelnevates tundides selgeks õppinud partneri ideede vastu võtmise ja toetamise ning objektitöö põhimõtted. Nüüd jõudsid nad improviseeritud stseenideni.
Picture
Ruutu10 Meistrite liiga, 14.10.2018.
Foto: Mona Õispuu

Alustasime stseenide esitamist klassikalise “kolme repliigi” harjutusega. Selle käigus ütlevad improviseerijad stseeni esimesed kolm lauset, mispeale see katkestatakse. Põhimõtteliselt harjutame stseenide alustamist.

A: Ma ei leidnud taksot.
B: Üldse ei viitsi koju kõndida.
A: Täna on nagu eriti külm ilm.


Jälgisin harjutust ja jäin mõttesse. See on normaalne, et algajate stseenid ei ole kohe alguses head. Peab veidi harjutama ja küll need siis paremaks lähevad. Segadust minus tekitas aga see, et nad justkui ei teinud midagi valesti. Nad võtsid infot vastu ja lisasid sinna midagi uut. Keegi ei eitanud partneri pakkumisi. Kui nad kõike õigesti tegid, siis miks olid stseeni algused nõrgad?

Mõtisklesin sel teemal paar nädalat. Tutvusin taas erialase kirjandusega. Improviseerisin stseenialguseid ja jälgisin, kuidas teised neid teevad. Jõudsin järelduseni, et on olemas tugev “Jah-Ja” ning nõrk “Jah-Ja”. “Jah-Ja” on impro põhimõte, kus partneri idee võetakse vastu (“Jah”) ja lisatakse sinna midagi juurde (“Ja”).
Nõrk “Jah-Ja” annab stseeni vähe uut infot.
Tugev “Jah-Ja” annab stseeni palju uut infot.
Olgu mainitud, et järgnevad juhtnöörid kehtivad eelkõige orgaanilistes stseenides. Koomilisest ideest (premise) lähtuvas impros järgitakse veidi teistsuguseid reegleid.

Kui alustame stseeni, siis me ei tea midagi karakterite, asukoha ega toimuva kohta. Seda kõike alles avastame. Mõned repliigid ja tegevused lisavad rohkem ja tugevamat infot kui teised. Kui tahame teha häid stseene, siis peame oskama lisada tugevat infot.

“Kolme repliigi” harjutuse struktuur

Järgnev "kolme repliigi" harjutuse struktuur treenib teid mõtlema viisil, mis aitab teil anda tugevaid repliike. See teeb teie stseenidest raketid, mis läbistavad loomingulisuse sfääri.

A: Suvaline repliik.
B: Ütleb, kuidas A sõnad teda emotsionaalselt mõjutavad ning põhjendab oma tunnet.
A: Täiendav info B repliigi kohta.

A võib alustada suvalise repliigiga sellepärast, et B teeb selle tähtsaks. Ta reageerib sellele emotsionaalselt ja annab põhjenduse. Tänu sellele joonistub välja ka nende suhe. A lisab selle peale täiendavat infot.

Näiteks:
A: Ma ei saa sinuga välja tulla.
B: See teeb mind kurvaks, sest sa meeldid mulle.
A: Ma tean. Sa isegi jätsid oma eelmise tüdruku minu pärast maha.


Struktuuri teises versioonis annavad nii A kui B repliike edasi emotsiooniga ega ütle neid välja.

Näiteks:
A: (Kurvalt) Ma ei saa sinuga välja tulla.
B: (Kurvalt) Aga sa meeldid mulle.

A: (Kurvalt) Ma tean. Sa isegi jätsid oma eelmise tüdruku minu pärast maha.

Kolmas repliik on selles harjutuses kõige raskem. Võid mõelda selle peale nõnda:
  • Kuidas see väljendub?
  • Miks see nii on?
  • Mis on selle jaoks ohverdatud?
  • Mis selle tagajärjel juhtub?
  • Miks see on oluline?
  • ​Miks see juhtus?

Meie näitestseeni puhul võime küsida ja vastata nii:
  • Kuidas see tema käitumises väljendub, et ma meeldin talle?
    Tal on kodus kõik kohad minu pilte täis.
  • Miks ma talle meeldin?
    Sest ma olen ainuke inimene, kes temaga on rääkinud.
  • Mida ta on ohverdanud, et näidata mulle meeldimist?
    Ta jättis oma eelmise tüdruku minu pärast maha.
  • Mis selle tagajärjel juhtub, et ma meeldin talle, aga ei lähe temaga välja?
    Ta tuleb segama minu teisi kohtinguid.
    ​

Mõned sagedased “nõrga Jah-Ja” variandid

1. B ei reageeri emotsionaalselt mitte karakter A repliigile, vaid millelegi muule​.

Näiteks:
Nõrk “Jah-Ja”

A: (Üleolevalt) Su jalanõud on mustad.
B: See teeb mind kurvaks, sest ma astusin pori sisse.

Selles näites ei ole B mõjutatud A repliigist, vaid sellest, et ta on pori sisse astunud. Teda peab kurvaks muutma see, et karakter A näeb tema musti jalanõusid.

Tugev “Jah-Ja”

A: (Üleolevalt) Su jalanõud on mustad.
B: (Vihaselt) Nagu sina oleksid täiuslik.
Tugev “Jah-Ja”

A: (Üleolevalt) Su jalanõud on mustad.
B: (Kurvalt) Sa märkasid.
2. Kolmandas repliigis pakutakse tegevust.

Näiteks:
A: (Üleolevalt) Su jalanõud on mustad
B: (Kurvalt) Sa märkasid.
A: (Rõõmsalt) Peseme nad puhtaks


Tegevuse pakkumine ei lisa tugevat infot, mille järgi stseeni alguses januneme.

3. Kolmas repliik piirdub ainult kommentaariga

Näiteks:
Nõrk “Jah-Ja”

A: (Üleolevalt) Su jalanõud on mustad.
B: (Kurvalt) Sa märkasid.
A: (Elevil) Ei vea sul.
Nõrk “Jah-Ja”

A: (Üleolevalt) Su jalanõud on mustad.
B: (Kurvalt) Sa märkasid.
A: (Kurvalt) Jap. Mul on ka jalanõud mustad.
Nõrk “Jah-Ja”

A: (Üleolevalt) Su jalanõud on mustad.
B: (Kurvalt) Sa märkasid.
A: (Pahaselt) Raske mitte märgata

Ära piirdu ainult selle kommentaariga. Lisa sinna infot juurde ja saad sellest nõrgast repliigist teha tugeva.
Tugev “Jah-Ja”

A: (Üleolevalt) Su jalanõud on mustad
B: (Kurvalt) Sa märkasid.
A: (Elevil) Ei vea sul. Kui ema teada saab, et sa mustade jalanõudega elutoas oled, siis saad arvuti keelu.

Selle saab tegelikult veel tugevamaks teha. Hetkel see repliik räägib inimesest, keda stseenis ei ole.

Pigem anda kolmas repliik nõnda, et sina oledki nö “ema”.
A: (Pahaselt) Ei vea sul. Käid minu majas mustade jalanõudega ja arvad, et midagi ei juhtu.
Tugev “Jah-Ja”

A: (Üleolevalt) Su jalanõud on mustad.
B: (Kurvalt) Sa märkasid.
A: (Kurvalt) Jap. Mul on ka jalanõud mustad. Tulin täna kooli üle põllumaa.
Tugev “Jah-Ja”

A: (Üleolevalt) Su jalanõud on mustad.
B: (Kurvalt) Sa märkasid.
A: (Pahaselt) Raske mitte märgata. Kogu elutuba on mulda täis.
4. Kolmas repliik on küsimus

Näiteks:
Nõrk “Jah-Ja”

A: (Üleolevalt) Su jalanõud on mustad.
B: (Kurvalt) Sa märkasid.
A: (Uudishimulikult) Kuidas need mustaks said?

Et seda tugevaks teha, siis pigem anna oma küsimusele ise vastus
Tugev “Jah-Ja”

A: (Üleolevalt) Su jalanõud on mustad
B: (Kurvalt) Sa märkasid.
A: (Üleolevalt) Ei pannud tähele jah, et koer oli trepi ette koogikese lasknud?

Kuigi see on ikka küsimus, siis tegu on küsimusega, mis annab infot. Kui partner on hea improviseerija, siis ta võtab selle variandi vastu neljandas repliigis ja lisab infot juurde.
Halb neljas repliik

A: (Üleolevalt) Su jalanõud on mustad.
B: (Kurvalt) Sa märkasid.
A: (Üleolevalt) Ei pannud tähele jah, et koer oli trepi ette koogikese lasknud?
B: (Pahaselt) Ei, ma tulin täna kooli üle porise põllu.

See on halvem/nõrgem variant, sest see tühistab ära partneri eelmise pakkumise. Sama hästi võiks tema repliik olemata olla.
Hea neljas repliik

A: (Üleolevalt) Su jalanõud on mustad.
B: (Kurvalt) Sa märkasid.
A: (Üleolevalt) Ei pannud tähele jah, et koer oli trepi ette koogikese lasknud?
B: (Kurvalt) Jaah... Ma mõtlesin, kas mul ikka kodutöö on tehtud ja ei pannud üldse tähele.
5. Kolmas repliik on teadaolev fakt

Näiteks:
Nõrk “Jah-Ja”

A: (Üleolevalt) Su jalanõud on mustad.
B: (Kurvalt) Sa märkasid.
A: (Üleolevalt) Jah, ma märkasin, sest ma vaatasin sinu jalanõusid, mis sul jalas on.

Me saime juba stseeni käitumise järgi aru, et sa vaatasid ta jalanõusid ja teame, et need jalanõud on tal jalas.
Nõrk “Jah-Ja”

A: (Hirmunult) Mitu küpsist järgi on?
B: (Hirmunult) Ainult üks!
A: (Hirmunult) Siis on kõik teised küpsised ära söödud.

Kokkuvõte

See võib tunduda nüüd nagu keeruline harjutus ja seda ta ongi. Ma usun seda, et harjutamine teeb meistriks, aga õigesti harjutamine teeb meistriks kiiremini. Nõrk “Jah-Ja” on küll lihtne käik, mida teha, aga stseeni alguses, kus oleme infopuuduses, on see nõrk valik.

Lõpetuseks jätan teile mõtte Robert McKee raamatust “Dialogue”:
"Piirangud, distsipliin ning limiteerimine inspireerivad erakordset loomingulist saavutust. Vastandiks olev piiritlemata vabadus lõppeb tavaliselt laialivalgumisega. Valides lihtsa ning distsiplineerimata raja, mis rakendab sinu annet vähesel määral, piirduvad tulemused labasusega. Valides aga tehnika, mis on vaevarikas ja nõuab meisterlikku valdamist, kasvatad musklit, mille abil murdumispunktini pingutatud fantaasia plahvatab."


Naer vabastab!
Martin
Tule pühapäeval vaatama, kuidas meie improviseerijad "Jah-Ja" kasutusega hakkama saavad.
2 Comments

Tahad teha kaheinimese improshow'd, aga…

11/8/2018

0 Comments

 
Kahe inimese improshow on kuidagi eriline ja lahe. See pakub võimaluse võtta aega ning panna enda improviseerimisoskused korralikult proovile. Peamised kaks kõlama jäänud probleemi on seisnenud oma formaadi välja mõtlemisel ning selle harjutamisel. Siin on sulle mõned mõtted nende probleemide lahendamiseks.
Picture
MORTAR koosseis (vasakult: Martin Junna, Trent Pancy, Rauno Meronen)
​
27. oktoober 2018 Tampere
Oktoobris külastasime Tampere, kus Trent Pancy jagas meile oma mõtteid “DUOS WORKSHOP” töötoas selle kohta, kuidas ehitada unikaalset formaati.
"Improduo on rohkemat kui lihtsalt show kahe improviseerija vahel. See on show, kus kaks ainulaadset mängijat jagavad laval ühist keemiat. Selleks, et improduo eristuks, peaks mängitav formaat rõhutama nii improviseerijate individuaalsust kui ka toimimist meeskonnana, muutes kummagi mängija väljavahetamise võimatuks et luua sama dünaamikaga show." - Trent Pancy

Millest alustada oma formaadi välja mõtlemisel?

Defineerige oma duo puhul, mis teeb teid unikaalseks ning seejärel mõelge, milline formaat ja stiil kõige paremini seda unikaalsust saaks rõhutada.

​Esimesed kolm ülesannet teeb igaüks iseseisvalt. Oluline on olla aus ning võimalikult detailne.

Mida sina tahad?
Haara oma impromärkmik ja kirjuta sinna:
  • Milline impro pakub sulle rõõmu?
  • Mida sa soovid selle showga saavutada? Äkki tahate hoopis proovida mingit lahedat formaati, mida olete näinud. Võibolla on eesmärk õppida uusi oskuseid ning see uus formaat nõuab nende arendamist.
  • Mida sa oled näinud? Mis sulle on meeldinud? Mis sulle ei ole meeldinud?
  • Millise kogemuse peaks saama publik, kes teid vaatab? Milliste mõtetega nad peaksid saalist lahkuma?

Kuidas sa teda näed?
Kirjuta välja, mida sa väärtustad oma lavapartneri puhul. Miks sa tahad temaga mängida? Millised on tema tugevused?

Mida me oskame? Oskuste diagnostika
Kirjuta lahti, milliseid oskuseid on teil olemas ning milliseid on vaja veel arendada, et edukalt oma nägemust täita.
Kokkupuutepunkt
Nüüd on aeg jagada oma mõtteid. Lugege üksteisele ette kordamööda eelmised kolm punkti. Väga oluline, et te veel ei lasku formaadi analüüsi. Oluline on leida ühisosa ning veenduge, et mõlemad osapooled saavad oma mõtteid jagada. Pikemas perspektiivis on oluline, et üks ei suruks oma nägemust peale, sest see ei pruugi tagada jätkusuutlikku koostööd.

Arutage läbi formaat
Nüüd, kui teil on olemas tunnetus, milline teie koostöö olemus võiks olla, siis saame liikuda edasi formaadi kujundamise juurde.

Siin on nimekiri, mis tasub läbi käia, et mõte jooksma saada.
Milline teie formaat peaks olema?
  1. Orgaaniline või struktureeritud?
  2. Temaatiline või narratiivne?
  3. Üks stseen või palju stseene?
    1. Kuidas me liigume ühest stseenist teise?
  4. Improstseenid: kas soovite rohkem karakteritest lähtuvaid või pigem stseeni mängust lähtuvaid stseene?
  5. Koomiline või dramaatiline?
  6. Kiire, aeglase või vahelduva tempoga?
  7. Nõrga või tugeva neljanda seinaga?
  8. Kas keskendute mingile suuremale teemale? Näiteks Londoni improgrupp “C3?” küsisid alati inspiratsiooniks lugusid halvasti läinud kohtingutest. Nende show teemad olid suhted ja kohtingud ja see naljakas ja imelik pool selles maailmas.
  9. Mängite ühte karakterit või mitut karakterit või mängite ka üksteise karaktereid?
  10. Kas valite žanri? Näiteks Starve Trek on kosmose ulme sci-fi paroodia… või vähemalt püüab seda olla.
  11. Muusika: milline kogunemismuusika toetab teie showd? Kuidas te kasutate muusikat oma show ajal?
  12. Kas te kasutate stseeni maalimist, monolooge, tantsu, laulu või muid tehnikaid illusiooni loomiseks?
  13. Kostüümid: kas te kasutate kostüüme? Näiteks Starve Trekis on meil olemas munder, mida kanname.

Kuidas harjutada kahekesti oma formaati?

Nüüd, kui teil on olemas esmane visioon oma uuest ja lahedast formaadist, on aeg seda harjutama hakata. Näiteks, kui te tahate teha formaati, kus te mängite palju erinevaid karaktereid, samal ajal ka üksteise karaktereid üle võttes, siis tasub treenida karakteri loomet, et nad oleksid selged ja eristatavad. Mõelge, kuidas te ühest karakterist teise hüppate. Vastavalt enda vajadusele saate kujundada harjutusi, mis treenivad oskuseid, mida teile vaja on.

Soojendus
Kahekesti proovi tehes võib olla keeruline saada üles energiat ning mõtet soojaks. Boonusena on siin kolm Trent Pancy poolt tutvustatud soojendusharjutust kahele inimesele.

Pass The Snap
Improviseerijad liiguvad ruumis ringi ning viskavad üksteisele nipsu. Samal ajal ütlevad nad üksteisele seostuvaid sõnu. Pidage silmas, et nipsu andmine ja sõna ütlemine ei oleks samal ajal.

Morph Association
Esimene improviseerija alustab sõnaga ning teine lõpetab selle. Tähtis on siin, et esimene ise teaks väga selgelt, mida ta öelda tahab ning teise ülesanne on see sõna lõpetada. Seejärel eelmisest sõnast assotseerudes alustab teine uue sõna ütlemist. Näiteks:
A - Kors... (tahab öelda “korsten”)
B - ...ett (muudab sõna ära) ja loob “korsetist” seose
B - Prin… (tahab öelda “printsess”)
A - ...ter (muudab sõna ära)

I’m gonna need
Esimene improviseerija ütleb: “Mul on vaja (lisab kolmese loetelu)”.
Teine improviseerija ütleb: “Mul on vaja (võtab eelmsest loetelust viimase sõna ning teeb sellega kolmese loetelu)”. Näiteks:
A - Mul on vaja õuna, pirni ja jahu
B - Mul on vaja jahu, ahju ja pagarit
A - Mul on vaja pagarit, torulukkseppa ja valvurit
jne


Oma show kujundamisel ja harjutamisel komistate te põnevatele avastustele, mis võib esialgset plaani muuta. Rusikareegel on, et kui te lihtsalt liigute selles suunas, mis tundub teile lõbus ja huvitav, siis te olete õigel teel. Peaasi, et kui teete seda koos, siis tõesti tehke ka seda koos.

Kui tekib soov duot teha, siis võib uurida Ruutu10 Improstuudio aegasid proovi tegemise jaoks. Kord kuus toimub “Kahe vahel” duoimpro õhtu, kus saab formaati ja koostööd publiku ees testida ning julgelt võib ka nõu küsida. Kellel on aega ja tahtmist, siis Tamperes saab Trent Pancy käest tema töötuba otse õppida.

Vaata meie duoshow'd "Kahe vahel"!
0 Comments

    ​kategooriad

    All
    Ajalugu
    Hea Teada
    Impro Eraelus
    Impro Laval
    Impro Prooviruumis

    Arhiiv

    April 2021
    December 2020
    October 2020
    September 2020
    August 2020
    May 2020
    April 2020
    March 2020
    February 2020
    January 2020
    December 2019
    November 2019
    October 2019
    September 2019
    June 2019
    May 2019
    April 2019
    March 2019
    February 2019
    January 2019
    December 2018
    November 2018
    October 2018
    September 2018
    August 2018
    May 2018
    April 2018
    March 2018
    November 2017
    August 2017
    June 2017
    January 2017
    October 2016

    RSS Feed

Ühine meie uudiskirjaga!

    Siis ei pea sa sõrmegi liigutama ja info meie tegemistest laekub iseenesest sinu postkasti!
Liitun

E-mail

info@ruutu10.ee

AADRESS

Kotka 26a, Tallinn
  • Avaleht
  • Telli meid
  • RUUTU10 IMPROFESTIVAL
  • Etendused
    • TALLINN
    • TARTU
  • TÖÖTOAD
  • KALENDER
  • Blogi
  • Meist
    • Inimesed
    • Ajalugu
    • Improstuudio
  • Võta ühendust