Ruutu10 - Improteater, komöödia, töötoad
  • Avaleht
  • Telli meid
  • RUUTU10 IMPROFESTIVAL
  • Etendused
    • TALLINN
    • TARTU
  • TÖÖTOAD
  • KALENDER
  • Blogi
  • Meist
    • Inimesed
    • Ajalugu
    • Improstuudio
  • Võta ühendust

Kõige huvitavam tegelane, keda saad mängida

3/20/2020

0 Comments

 
Autor: Jürmo Mehine
Võibolla oled mõnel etendusel näinud improviseerijat, kes  paaniliselt publiku meelt lahutada üritab. Ta paneb kõik oskused mängu: räägib “koomiliselt” kõrge häälega, liigub veidra kõnnakuga, reageerib igale partneri käigule absurdselt. Teisisõnu käitub nagu mitte ükski meie planeedi elanik, ehkki tegemist pole Starve Treki etteastega. Lootus, et ebatavalised valikud rahva tähelepanu haaravad, jääb aga petlikuks. Vaatajad jälgivad tegelinskit apaatselt, näivad segaduses ja kaotavad huvi. Uurime lähemalt, miks sellised tegelased publikut ei kõneta ning kuidas tegelikult huvitavat karakterit mängida.
Picture
Need karakterid on maavälist päritolu.
Vasakult: Andres Kalle, Silver Laius, Tormi Tuuling.
Ebatavalised maneerid, omapärane kõnnak ega tavatu hääletoon ei muuda iseenesest ühtki karakterit huvitavaks. Samal põhjusel, miks nad ei ärata meis uudishimu ühegi reaalselt eksisteeriva isiku suhtes - nad on ainult kosmeetiline kiht inimese pinna peal. Kosmeetika aga, nagu kõik mehed teavad, on erakordselt igav. Ka ei tärka meis automaatselt huvi ühegi reaalse ega fiktiivse olendi vastu, kes kõigele ebaloogiliselt reageerib. Veiderdamine ei anna meile karakteri kohta muud infot, kui et ta käitub absurdselt. Temaga on keeruline suhestuda, mistõttu ei saa me talle kaasa elada.

Sageli üritame luua kaasakiskuvat karakterit, kasutades just nimetatud pinnapealseid tunnuseid. Need kutsuvad aga publikus esile vaid pealiskaudse huvi. Sügava uudishimu äratamiseks peame näitama hoopis tegelase siseelu. Inimese muudavad huvitavaks tema iseloom, emotsioonid, arvamused, maailmavaade, põnevad detailid tema elu kohta ning tema veebibrauseri ajalugu. Sama kehtib laval mängitava tegelase puhul.

Kord minu improõpingute algusaegadel mängisime Toivoga stseenis äsja lapse kaotanud vanemaid. “Vaimukas” nagu ma juba toona olin, tegin ettepaneku, et eostame kohe uue asemele. Seda situatsiooni annab kindlasti ka põnevaks episoodiks mängida (allpool sellest lähemalt), kuid mina soovisin vaid ootamatu käiguga publikule muljet avaldada ja nad naerma ajada. Kõik vaikisid ja stseen suri - mitte sellepärast, et teema on komöödia jaoks kohatu, vaid seetõttu, et mu karakter ei käitunud ei naljakalt ega huvitavalt. Lihtsalt absurdselt. Osalt oli ehk publiku vaikuse põhjuseks ka see, et lugu sündis proovis, mistõttu saalis kedagi ei viibinud.

Huvitav karakter jätab eelkõige reaalse mulje. See tähendab, et peame stseenis toimuvale vastama usutavate emotsioonidega. Käituma nagu päriselus. Näiteks mängides lapse kaotanud isa, võime väljendada leina, ahastust ja sügavat rusutust. Sugukirg pole selles olukorras ehk ideaalne reaktsioon, nagu paljud meist juba omal nahal on kogenud. Inimlikult reageerides anname publikule tegelase, kellega samastuda või suhestuda. Põhjuse karakterist hoolida ja arvamus kujundada.

Huvitavat karakterit iseloomustab ka selge maailmavaade, mis tema käitumist juhib. Selle saab kergesti tuletada tegelase esimesest käigust, näigu see esmapilgul kuitahes ebaloogiline. Tuleb vaid vastata küsimusele, milline veendumus teda nii tegutsema ajendas. Võibolla usub ülaltoodud näitest pärit lapse kaotanud isa, et kaotusevalu ületamiseks tuleb see võimalikult kiiresti meeleliste naudingute alla matta. Tema järgmine käik - võtta jalast püksid ja nõnda tahtmatult publik saalist peletada - ei mõju selles kontekstis enam absurdselt. Arvestades, mida me eelneva käitumise põhjal tema iseloomu kohta teame, tundub see loogiline ja ühtlasi huvitav.

Ka detailid karakteri elu kohta muudavad ta huvitavaks. Tema vanus, muusikamaitse, riietumiseelistused, lemmiktoit - kõik need näitavad teda reaalsemana. Pahatihti iseloomustame tegelast vaid abstraktsel tasemel. Näiteks ütleme, et ta armastab loomi. See väide on liiga üldine, et kellegi tähelepanu köita. Kui aga näitame, et tema ühetoalises Lasnamäe korteris elab buldog, kaks lõgismadu, jaanalind, hamster ja kaasüürnik, kes käitub nagu siga, siis tärkab vaatajas huvi. Konkreetsed üksikasjad annavad publikule tõendusmaterjali, mille põhjal tegelasest arvamus kujundada.

Järgmine kord kui astud lavale, oskad neid nõuandeid rakendada: reageerid usutavate emotsioonidega, omistad tegelasele tugeva maailmavaate ning vürtsitad dialoogi põnevate detailidega tema elust. Kuid kes on ikkagi pealkirjas välja kuulutatud “kõige huvitavam tegelane”, keda laval mängida saad? Jätan siinkohal jutu poolikuks ja küsimuse õhku rippuma, kuid luban, et juba järgmises postituses annan vastuse. Arvestades minu peadpööritavat kirjutamiskiirust, julgen ennustada, et teos näeb päevavalgust juba käesoleva aastakümne jooksul.
Parima õpingu meilt saad Ruutu10 Improõppes!
Kui uudishimu kohe üldse magada ei lase ja sa järgmist postitust oodata ei malda, siis võid Jürmole siin veidi raha annetada. Ehk ta süda sulab, sest saab muust kui kartulikoortest toituda, ning ta on nõus pakitseva küsimuse vastuselt saladuskatet kergitama.
0 Comments

See salajane tehnika oli laialdaselt kasutusel enne Teist maailmasõda

3/6/2020

0 Comments

 
Autor: Rauno Meronen
Üks sagedasemaid küsimusi improt esmakordselt näinud inimestelt on: “Kuidas te nii kiiresti mõelda suudate?” Täna avaldan saladuse, kuidas me seda teeme. See on muutnud tuhandete inimeste elusid ja loe ruttu, enne kui Ruutu10 improviseerijad selle artikli internetist maha võtavad. Nad ei taha, et avalikkus tõe teada saaks.
Picture
Gergori, Rauno, Tanel ja Toivo mõtlevad kiiresti, kuidas grill töötab. Nad vajavad selleks palju ideid.
Ruutu10 suvepäevad 2019. Foto: Martin Junna
​Keskmisel inimesel on umbes 48.6 mõtet minutis See teeb kokku 70 000 mõtet päevas. Seega me kõik, mitte ainult improviseerijad, mõtleme peadpööritava kiirusega. Ometi pole massiivsest mõttetulvast laval kasu, kui me ei suuda sealt ühtegi ideed välja valida. Ja mida rohkem variante, seda raskem on inimesel nende vahel otsustada. Seda nähtust nimetatakse valiku paradoksiks. Niisiis mõtlemiskiiruse ületamine meid laval kuigivõrd ei aita.

Seetõttu meil pole vaja kiiresti mõelda palju ideid, mille vahel valida, vaid kiiresti otsustada ning jääda sellele kindlaks. Me pühendume ühele ideele ja töötame, et see käima läheks. Küsimus, kas idee on hea või halb, on tähtsusetu, sest kõik sõltub teostusest. Sama idee võib olla asjalik või mõttetu olenevalt kontekstist, mida me veel ei tea, sest me alles ehitame seda stseeni käigus. Kuna me improviseerime, siis on meil vabadus ehitada täpselt selline kontekst, mis antud ideed kõige geniaalsemana näitab. Seetõttu on idee kritiseerimine ja "õige" idee otsimine kasutu. 

Meenus üks kunagine impromärkmiku sissekanne: "Pole häid, ega halbu ideid. On ainult ideed, mida toetatakse ja need, mida ei toetata."

Niisiis, me ei kritiseeri, vaid toetame ideid. Näiteks kui mu lavapartner alustab stseeni tülpinud kummitusena, siis mul tuleb pähe näiteks kaks ideed:

A) Ma kardan seda laiska kummitust.
B) Ma ei karda seda laiska kummitust.

Mõlemad valikud on võrdselt head ja viivad meid erineva situatsioonini. Rohkem, kui ühte ideed mul vaja pole. Võitjaks osutunud ideega mängin ma edasi. Selline otsustusprotsess leiab aset uuesti ja uuesti, kuni stseen on läbi.

Julgus otsustada ja sellele kindlaks jääda on tegelik võime, mida peab arendama. Selleks treenime tähelepanelikkust, sest otsused, mida me langetame, peavad põhinema mingil infol. Ja siin tuleb mängu kiirus, kui palju aega kulub, et märgata väikseid detaile. Vastasel juhul tulistame lihtsalt huupi. Selmet süübida mõtetesse selle kohta, mis mulje sa laval jätad, peaksid keskenduma detailidele tähelepanu pööramisele.

Teiseks peame õppima laskma lahti hinnangutest, mis puudutab õiget ja valet ning head ja halba. See keeruline, sest meid on õpetatud eristama õigeid ja valesid vastuseid. Koolis saime hindeid vastavalt sellele, kui õiged olid meie vastused. Siin peitub põhjus, miks küsitakse “Kuidas te nii kiiresti mõtlete?” Kõik laval tehtud käigud tundusid õiged. Järelikult peavad improviseerijad suutma kiiresti analüüsida läbi suurt mahtu valikuid, kust tuleb välja sõeluda valed ideed ning jõuda õige vastuseni. Kõrvalt vaadates tundub tõesti, et me mõtleme kiiresti. Tegelikult me ehitame iga mõtte ümber konteksti, kuhu esimene mõte sobib.

Ma võtan selle jutu kokku märkmega, mille panin kirja 19. juulil 2013. aastal Chicagos improt õppides “Take anything, don't filter.” Tänu sellele oskusele ei pea ma ootama seda õiget mõtet, vaid suudan iga idee tööle panna. Hea näide on see sama artikkel. Ma ei pidanud pikalt juurdlema, mis teemal kirjutada, vaid võtsin märkmikust lahti suvalise koha ja kirjutasin sellest.

Ka tavaelus takerdume õigete ja valede rägastikus. Loomulikult ma tahan, et mu arst ja lennukipiloot lähtuks õigest ja valest, kuid inimsuhetes on hulgaliselt ruumi, kus binaarne mõtteviis ei teeni meid.
Tule õpi, kuidas mõelda efektiivsemalt!
​Rauno Ferraril läks hiljuti vasak esikumm tühjaks. Kui tema kirjutatud tekstist oli sulle kasu, siis äkki annetad siin veidi raha, et Rauno saaks uue Ferrari osta.
0 Comments

    ​kategooriad

    All
    Ajalugu
    Hea Teada
    Impro Eraelus
    Impro Laval
    Impro Prooviruumis

    Arhiiv

    April 2021
    December 2020
    October 2020
    September 2020
    August 2020
    May 2020
    April 2020
    March 2020
    February 2020
    January 2020
    December 2019
    November 2019
    October 2019
    September 2019
    June 2019
    May 2019
    April 2019
    March 2019
    February 2019
    January 2019
    December 2018
    November 2018
    October 2018
    September 2018
    August 2018
    May 2018
    April 2018
    March 2018
    November 2017
    August 2017
    June 2017
    January 2017
    October 2016

    RSS Feed

Ühine meie uudiskirjaga!

    Siis ei pea sa sõrmegi liigutama ja info meie tegemistest laekub iseenesest sinu postkasti!
Liitun

E-mail

info@ruutu10.ee

AADRESS

Kotka 26a, Tallinn
  • Avaleht
  • Telli meid
  • RUUTU10 IMPROFESTIVAL
  • Etendused
    • TALLINN
    • TARTU
  • TÖÖTOAD
  • KALENDER
  • Blogi
  • Meist
    • Inimesed
    • Ajalugu
    • Improstuudio
  • Võta ühendust