Viisin läbi Ruutu10 moodulõppe “Sissejuhatus improsse” kolmandat tundi. Õpilased on eelnevates tundides selgeks õppinud partneri ideede vastu võtmise ja toetamise ning objektitöö põhimõtted. Nüüd jõudsid nad improviseeritud stseenideni. Ruutu10 Meistrite liiga, 14.10.2018. Foto: Mona Õispuu Alustasime stseenide esitamist klassikalise “kolme repliigi” harjutusega. Selle käigus ütlevad improviseerijad stseeni esimesed kolm lauset, mispeale see katkestatakse. Põhimõtteliselt harjutame stseenide alustamist. A: Ma ei leidnud taksot. B: Üldse ei viitsi koju kõndida. A: Täna on nagu eriti külm ilm. Jälgisin harjutust ja jäin mõttesse. See on normaalne, et algajate stseenid ei ole kohe alguses head. Peab veidi harjutama ja küll need siis paremaks lähevad. Segadust minus tekitas aga see, et nad justkui ei teinud midagi valesti. Nad võtsid infot vastu ja lisasid sinna midagi uut. Keegi ei eitanud partneri pakkumisi. Kui nad kõike õigesti tegid, siis miks olid stseeni algused nõrgad? Mõtisklesin sel teemal paar nädalat. Tutvusin taas erialase kirjandusega. Improviseerisin stseenialguseid ja jälgisin, kuidas teised neid teevad. Jõudsin järelduseni, et on olemas tugev “Jah-Ja” ning nõrk “Jah-Ja”. “Jah-Ja” on impro põhimõte, kus partneri idee võetakse vastu (“Jah”) ja lisatakse sinna midagi juurde (“Ja”). Nõrk “Jah-Ja” annab stseeni vähe uut infot. Olgu mainitud, et järgnevad juhtnöörid kehtivad eelkõige orgaanilistes stseenides. Koomilisest ideest (premise) lähtuvas impros järgitakse veidi teistsuguseid reegleid. Kui alustame stseeni, siis me ei tea midagi karakterite, asukoha ega toimuva kohta. Seda kõike alles avastame. Mõned repliigid ja tegevused lisavad rohkem ja tugevamat infot kui teised. Kui tahame teha häid stseene, siis peame oskama lisada tugevat infot. “Kolme repliigi” harjutuse struktuurJärgnev "kolme repliigi" harjutuse struktuur treenib teid mõtlema viisil, mis aitab teil anda tugevaid repliike. See teeb teie stseenidest raketid, mis läbistavad loomingulisuse sfääri. A: Suvaline repliik. B: Ütleb, kuidas A sõnad teda emotsionaalselt mõjutavad ning põhjendab oma tunnet. A: Täiendav info B repliigi kohta. A võib alustada suvalise repliigiga sellepärast, et B teeb selle tähtsaks. Ta reageerib sellele emotsionaalselt ja annab põhjenduse. Tänu sellele joonistub välja ka nende suhe. A lisab selle peale täiendavat infot. Näiteks: A: Ma ei saa sinuga välja tulla. B: See teeb mind kurvaks, sest sa meeldid mulle. A: Ma tean. Sa isegi jätsid oma eelmise tüdruku minu pärast maha. Struktuuri teises versioonis annavad nii A kui B repliike edasi emotsiooniga ega ütle neid välja. Näiteks: A: (Kurvalt) Ma ei saa sinuga välja tulla. B: (Kurvalt) Aga sa meeldid mulle. A: (Kurvalt) Ma tean. Sa isegi jätsid oma eelmise tüdruku minu pärast maha. Kolmas repliik on selles harjutuses kõige raskem. Võid mõelda selle peale nõnda:
Mõned sagedased “nõrga Jah-Ja” variandid1. B ei reageeri emotsionaalselt mitte karakter A repliigile, vaid millelegi muule. Näiteks:
2. Kolmandas repliigis pakutakse tegevust. Näiteks: A: (Üleolevalt) Su jalanõud on mustad B: (Kurvalt) Sa märkasid. A: (Rõõmsalt) Peseme nad puhtaks Tegevuse pakkumine ei lisa tugevat infot, mille järgi stseeni alguses januneme. 3. Kolmas repliik piirdub ainult kommentaariga Näiteks:
Ära piirdu ainult selle kommentaariga. Lisa sinna infot juurde ja saad sellest nõrgast repliigist teha tugeva.
4. Kolmas repliik on küsimus Näiteks:
5. Kolmas repliik on teadaolev fakt Näiteks:
KokkuvõteSee võib tunduda nüüd nagu keeruline harjutus ja seda ta ongi. Ma usun seda, et harjutamine teeb meistriks, aga õigesti harjutamine teeb meistriks kiiremini. Nõrk “Jah-Ja” on küll lihtne käik, mida teha, aga stseeni alguses, kus oleme infopuuduses, on see nõrk valik.
Lõpetuseks jätan teile mõtte Robert McKee raamatust “Dialogue”: "Piirangud, distsipliin ning limiteerimine inspireerivad erakordset loomingulist saavutust. Vastandiks olev piiritlemata vabadus lõppeb tavaliselt laialivalgumisega. Valides lihtsa ning distsiplineerimata raja, mis rakendab sinu annet vähesel määral, piirduvad tulemused labasusega. Valides aga tehnika, mis on vaevarikas ja nõuab meisterlikku valdamist, kasvatad musklit, mille abil murdumispunktini pingutatud fantaasia plahvatab." Naer vabastab! Martin
0 Comments
Kahe inimese improshow on kuidagi eriline ja lahe. See pakub võimaluse võtta aega ning panna enda improviseerimisoskused korralikult proovile. Peamised kaks kõlama jäänud probleemi on seisnenud oma formaadi välja mõtlemisel ning selle harjutamisel. Siin on sulle mõned mõtted nende probleemide lahendamiseks. MORTAR koosseis (vasakult: Martin Junna, Trent Pancy, Rauno Meronen) 27. oktoober 2018 Tampere Oktoobris külastasime Tampere, kus Trent Pancy jagas meile oma mõtteid “DUOS WORKSHOP” töötoas selle kohta, kuidas ehitada unikaalset formaati. "Improduo on rohkemat kui lihtsalt show kahe improviseerija vahel. See on show, kus kaks ainulaadset mängijat jagavad laval ühist keemiat. Selleks, et improduo eristuks, peaks mängitav formaat rõhutama nii improviseerijate individuaalsust kui ka toimimist meeskonnana, muutes kummagi mängija väljavahetamise võimatuks et luua sama dünaamikaga show." - Trent Pancy Millest alustada oma formaadi välja mõtlemisel?Defineerige oma duo puhul, mis teeb teid unikaalseks ning seejärel mõelge, milline formaat ja stiil kõige paremini seda unikaalsust saaks rõhutada. Esimesed kolm ülesannet teeb igaüks iseseisvalt. Oluline on olla aus ning võimalikult detailne. Mida sina tahad? Haara oma impromärkmik ja kirjuta sinna:
Kuidas sa teda näed? Kirjuta välja, mida sa väärtustad oma lavapartneri puhul. Miks sa tahad temaga mängida? Millised on tema tugevused? Mida me oskame? Oskuste diagnostika Kirjuta lahti, milliseid oskuseid on teil olemas ning milliseid on vaja veel arendada, et edukalt oma nägemust täita. Kokkupuutepunkt Nüüd on aeg jagada oma mõtteid. Lugege üksteisele ette kordamööda eelmised kolm punkti. Väga oluline, et te veel ei lasku formaadi analüüsi. Oluline on leida ühisosa ning veenduge, et mõlemad osapooled saavad oma mõtteid jagada. Pikemas perspektiivis on oluline, et üks ei suruks oma nägemust peale, sest see ei pruugi tagada jätkusuutlikku koostööd. Arutage läbi formaat Nüüd, kui teil on olemas tunnetus, milline teie koostöö olemus võiks olla, siis saame liikuda edasi formaadi kujundamise juurde. Siin on nimekiri, mis tasub läbi käia, et mõte jooksma saada. Milline teie formaat peaks olema?
Kuidas harjutada kahekesti oma formaati?Nüüd, kui teil on olemas esmane visioon oma uuest ja lahedast formaadist, on aeg seda harjutama hakata. Näiteks, kui te tahate teha formaati, kus te mängite palju erinevaid karaktereid, samal ajal ka üksteise karaktereid üle võttes, siis tasub treenida karakteri loomet, et nad oleksid selged ja eristatavad. Mõelge, kuidas te ühest karakterist teise hüppate. Vastavalt enda vajadusele saate kujundada harjutusi, mis treenivad oskuseid, mida teile vaja on.
Soojendus Kahekesti proovi tehes võib olla keeruline saada üles energiat ning mõtet soojaks. Boonusena on siin kolm Trent Pancy poolt tutvustatud soojendusharjutust kahele inimesele. Pass The Snap Improviseerijad liiguvad ruumis ringi ning viskavad üksteisele nipsu. Samal ajal ütlevad nad üksteisele seostuvaid sõnu. Pidage silmas, et nipsu andmine ja sõna ütlemine ei oleks samal ajal. Morph Association Esimene improviseerija alustab sõnaga ning teine lõpetab selle. Tähtis on siin, et esimene ise teaks väga selgelt, mida ta öelda tahab ning teise ülesanne on see sõna lõpetada. Seejärel eelmisest sõnast assotseerudes alustab teine uue sõna ütlemist. Näiteks: A - Kors... (tahab öelda “korsten”) B - ...ett (muudab sõna ära) ja loob “korsetist” seose B - Prin… (tahab öelda “printsess”) A - ...ter (muudab sõna ära) I’m gonna need Esimene improviseerija ütleb: “Mul on vaja (lisab kolmese loetelu)”. Teine improviseerija ütleb: “Mul on vaja (võtab eelmsest loetelust viimase sõna ning teeb sellega kolmese loetelu)”. Näiteks: A - Mul on vaja õuna, pirni ja jahu B - Mul on vaja jahu, ahju ja pagarit A - Mul on vaja pagarit, torulukkseppa ja valvurit jne Oma show kujundamisel ja harjutamisel komistate te põnevatele avastustele, mis võib esialgset plaani muuta. Rusikareegel on, et kui te lihtsalt liigute selles suunas, mis tundub teile lõbus ja huvitav, siis te olete õigel teel. Peaasi, et kui teete seda koos, siis tõesti tehke ka seda koos. Kui tekib soov duot teha, siis võib uurida Ruutu10 Improstuudio aegasid proovi tegemise jaoks. Kord kuus toimub “Kahe vahel” duoimpro õhtu, kus saab formaati ja koostööd publiku ees testida ning julgelt võib ka nõu küsida. Kellel on aega ja tahtmist, siis Tamperes saab Trent Pancy käest tema töötuba otse õppida. |